شرکت Hewlett-Packard یا به اختصار HP، یک شرکت آمریکایی چند ملیتی در حوزه فناوری اطلاعات با بیش از ۱۱۲ هزار کارمند است. این شرکت یکی از بزرگترین شرکت‌های تولید کننده کامپیوتر و ابزار الکترونیکی در سراسر جهان است. شرکت هیولت پاکارد با داشتن جمعیت انبوهی از خبرگان و متخصصان، در سال ۱۹۹۵ تصمیم به آغاز پیاده‌سازی مدیریت دانش گرفت. بر همین اساس ۲۰ پروژه دانش‌محور به صورت همزمان در این شرکت آغاز شد. اولین پروژه مدیریت دانش این شرکت، برنامه‌ریزی استراتژیک بر اساس دانش بود. این پروژه باعث ارتقا جدی سطح HP در میان رقبا در طی سالهای بعد شد. هدف اصلی در پروژه‌های مدیریت دانش این شرکت، جذب دانش و بهره‌گیری از آن در فرایندهای تولید محصول بخش‌های مختلف خود بود.

   هیولت پاکارد در سال ۲۰۱۵ به دو بخش “HP” و “هیولت پاکارد انترپرایز (HPE)” تبدیل شد. HP همچنان مدیریت دانش اثربخش را یکی از راهکارها و سیاست‌های اصلی در فعالیت‌های خود محسوب می‌نمود. یکی از بخش‌های مهم در فرایند مدیریت دانش HP، مدیریت آموخته‌ها و تجربیات حاصل از پروژه‌ها بود. بر همین اساس HP یک رویکرد اساسی در مدیریت دانش پروژه خود پدید آورد که شامل بخش‌های زیر می شد:

مدیریت دانش در پروژه‌های تولید محصول

   رویکرد فرایندهای تولید محصولات مهمترین رویکرد اهداف مدیریت دانش بود که از همان ابتدای شروع فعالیت مدیریت دانش در هیولت پاکارد، مورد توجه قرار داشت. متناسب با این رویکرد یک سیستم اهداف مدیریت دانش مبتنی بر وب به نام “لینک‌های دانش” تهیه شد. محتوای اصلی این سیستم، دانش در مورد فرایندهای تولید محصول است. به همین جهت HP با ایجاد یک گروه مدیریت دانشی، به دنبال شناسایی و استخراج دانش مرتبط با فرایندهای تولید محصول در پروژه‌ها و طرح‌های گذشته بود تا از آنها در طرح‌ها و پروژه‌های جدید استفاده نماید.

مدیریت دانش پروژه "شرکت فروش الکترونیک"

   این پروژه یکی از بزرگترین پروژه‌های HP در بررسی روند فروش محصولات بود. در این پروژه تمامی اطلاعات فنی محصول، عرضه محصول، روش های بازاریابی و فروش محصول، اطلاعات مربوط به حساب‌های مشتریان و هر موضوعی که در زمینه عرضه و فروش محصولات مفید بود، گردآوری شد. بدیهی است که در انجام این پروژه، HP از رویکرد مدیریت دانش پروژه برای ثبت تمامی آموخته‌ها، یافته‌ها و منابع اطلاعاتی استفاده کرد. اطلاعات گردآوری شده این پروژه و نیز دانش چگونگی گردآوری این اطلاعات در یک مخزن دانش ثبت و مستند شد.

مدیریت دانش پروژه‌های دانشی

   از همان سال ۱۹۹۵، مدیریت دانش در هیولت پاکارد از طریق ۲۰ پروژه دانش‌محور آغاز شد. فرایند مستندسازی دانش و تجربیات این پروژه‌ها از همان ابتدا در راس کار قرار گرفت. شرکت HP در سال ۲۰۱۵، روند مستندسازی این پروژه‌ها را بهبود بخشید. در واقع HP مدیریت دانش را در بطن پروژه‌های مدیریت دانشی خود نیز به اجرا درآورد. هدف HP از این کار، شناسایی نقاط قوت و ضعف هر پروژه، موانع پروژه، عوامل موفقیت پروژه و سایر اطلاعاتی از این قبیل بود که در بطن تجربیات حاصل از هر پروژه قرار داشت. با این کار HP توانست یک چرخه بهبود مستمر را در انجام پروژه‌های دانشی خود ایجاد نماید.

   هیولت پاکارد از زمان تاسیس خود در سال ۱۹۳۸ یک شرکت دانش‌محور بوده است. اما اکنون بسیاری از مدیران این شرکت دریافته‌اند که باید مفهوم مدیریت دانش را به سطح بالاتری ارتقا دهند؛ و در تلاش برای انجام این کار هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *