سازمان “سرویس خدمات گمرکی کره جنوبی”(KCS)، یک نهاد وابسته به دولت کره جنوبی است که وظیفه نظارت بر ترخیص کالاها، تنظیم واردات و صادرات برای ارتقای شکوفایی ملی و تامین درآمد برای کمک به توسعه اقتصادی را بر عهده دارد. این سازمان دولتی با توجه به نیاز خود برای سازگاری با شرایط تغییر یافته، رسیدگی به چالش‌های جدید جهانی و توسعه ارائه خدمات گمرکی، مدیریت دانش را به عنوان یک ضرورت شناخته و اقدام به درونی سازی سازمانی آن نمود. مفهوم مدیریت دانش در این سازمان مبتنی بر استفاده فعال از اطلاعات جدید برای به‌روزرسانی شیوه‌های کاری سنتی، استفاده از فناوری برای افزایش کارایی و استفاده از تکنیک‌های نوآورانه برای افزایش کارایی خدمات گمرکی است.

   سرویس گمرک کره، اصلی‌ترین چالش‌های خود که قصد دارد تا با استفاده از مدیریت دانش به آنها پاسخ دهد را شامل موارد زیر می‌داند:

  1. پاسخگویی فعالانه به نیازهای متغیر شهروندی، تجاری و جامعه بین‌المللی؛
  2. استفاده از خلاقیت و نوآوری در مدیریت صادرات و واردات جهت پاسخگویی فعال به تغییر الگوی خدمات گمرکی، حمایت از تغییر فعالیت‌های تجاری شرکت‌ها در فضای تجارت نوین جهانی و توسعه فناوری‌های اطلاعاتی؛
  3. افزایش حجم کاری این سازمان به دلیل افزایش مداوم مقیاس‌های تجارت جهانی و افزایش مسافران.

   این سازمان دولتی با هدف برطرف کردن چالش‌های مطرح شده، اقدام به پیاده‌سازی “سیستم پورتال مدیریت دانش” نمود. این سیستم، تمامی اطلاعات داخلی و خارجی گردآوری شده در سازمان را ذخیره‌سازی و ادغام کرده و به اشتراک می‌گذارد. هدف از استفاده از این سیستم افزایش بهره‌وری در محل کار از طریق انباشت سیستماتیک و به اشتراک‌گذاری دانش تخصصی، و به دنبال آن ایجاد فرهنگ گسترده دانش محور برای کارمندان است.

اصلی‌ترین اهداف این سازمان در به کارگیری سیستم مدیریت دانش به شرح زیر است:

  1. توسعه سیستم‌های مدیریتی سازمان و تبدیل آنها به یک سیستم مدیریت یکپارچه: ادغام و پیوند مدیریت ارتباط با مصرف کننده، مدیریت عملکرد و مدیریت یکپارچه منابع انسانی از طریق مدیریت دانش و ارتباط فرایندهای اطلاعاتی واردات و صادرات.
  2. ایجاد یک سازمان دانش‌محور با استفاده سیستماتیک از فناوری اطلاعات و ارتباطات.
  3. توسعه ساختار استفاده از دانش در سیستم پورتال مدیریت دانش سازمان.

کلیدی‌ترین نتایج به کارگیری مدیریت دانش در این سازمان دولتی عبارت است از:

  • افزایش کارایی و توسعه چشمگیر خدمات گمرکی در سال ۲۰۱۰ (همانند افزایش ترخیص بار هواپیمایی از طریق ایجاد یک سیستم پیشرفته گمرکی)
  • دریافت چندین نشان و جایزه در ارزیابی‌های ملی و بین‌المللی خدمات.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *