شرکت‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطر پذیر، شرکت‌هایی هستند که به اعطای منابع مالی و سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها، استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای نوظهور دارای پتانسیل رشد بالا می‌پردازند. شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر، با هر استراتژی و هدفی دارای فعالیت‌ها و ویژگی‌های مشترکی هستند. در این مقاله به بررسی نقش مدیریت دانش در هر یک از این ویژگی‌ها و فعالیت‌ها پرداخته خواهد شد.

مشارکت در مدیریت شرکت‌ها و کسب‌وکارهای سرمایه‌پذیر

   سرمایه‌گذارانی که به عنوان سرمایه‌گذاران خطرپذیر شناخته می‌شوند، غالبا دارای تجربه، دانش و شم اقتصادی بالایی هستند. از همین رو در مدیریت شرکت‌ها و کسب‌وکارهای سرمایه‌پذیر وارد شده و برای آنها ایجاد ارزش افزوده می‌کنند.

   ورود این سرمایه‌گذاران در حوزه مدیریت این شرکت‌ها، به معنی استفاده و به‌کارگیری تجربیات و دانش تخصصی خود در مسائل مختلف در فرایند مدیریت است. به این ترتیب مدیریت دانش با ایجاد یک فرایند بهینه از گردآوری و دسترس‌پذیری در زمان مناسب به دانش و اطلاعات، منجر به بهبود تصمیم‌گیری و استفاده بهینه از دانش تخصصی مورد نیاز در این فرایند میشود. اهمیت این مسئله زمانی دوچندان می‌شود که مدیریت این شرکت‌ها دچار موانع و چالش‌هایی اساسی می‌شود که نیاز به تصمیم‌گیری به موقع و اقدام در زمان مناسب دارد.

ارزیابی همه جانبه

   سرمایه‌گذاران خطرپذیر زمانی به تزریق سرمایه در یک شرکت یا کسب‌وکار اقدام می‌نمایند که پیش‌بینی شود در آینده رشد سریعی خواهد داشت و ظرفیت توسعه آن وجود دارد. در این میان نیاز است تا همه جوانب از جمله وضعیت اقتصادی، وضعیت بازار، مشتریان و… در نظر گرفته شود.

   ارزیابی بازار، وضعیت اقتصادی، مشتریان، هزینه‌ها و… همگی نیازمند مجموعه‌ای از فرایندهای گردآوری‎‍­، ذخیره‌سازی و تحلیل و پردازش اطلاعات و دانش هستند تا با استفاده از آن بتوان به بهترین شکل این ارزیابی را انجام داد.

خطرپذیری

   ویژگی اصلی سرمایه‌گذاری در شرکت‌های نوپا، خطرپذیری است. به همان صورت که سرمایه‌گذاری در یک حوزه نوپا و دارای ظرفیت، امکان سودآوری بالایی را فراهم می‌آورد؛ سرمایه‌گذاری در یک حوزه نوپا اما نامناسب، میتواند هزینه ها و ضررهای بسیاری را در پیش داشته باشد. به همین دلیل بررسی همه جانبه این حوزه ها و استفاده از دانش مناسب برای تصمیم‌گیری، از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود.

   با استفاده از تحلیل تجربیات مشابه گذشته و بررسی موقعیت‌ها و فرصتها می‌توان میزان خطرپذیری را تا حدودی قابل اطمینان نمود.

مشارکت در مالکیت شرکت‌ها و کسب‌وکارها

   زمانی که سرمایه‌گذاران خطرپذیر در مالکیت شرکت‌ها سهیم می‌شوند، از هر ابزار و امکاناتی برای کمک به توسعه و موفقیت این شرکت‌ها بهره می‌برند. این امر منجر به تلفیق دانش کارآفرینان و تجربیات و دانش تخصصی صاحبان سرمایه خواهد شد.

   مدیریت این دانش جدید و غنی، منجر به افزایش مزیت رقابتی، توسعه تولید ارزش و در نتیجه سودآوری و بهره‌وری حداکثری از سرمایه‌گذاری خواهد شد.

دیدگاه بلندمدت در سرمایه‌گذاری

   خطرپذیری برای کسب سود با دیدگاه کوتاه مدت امکان‌پذیر نخواهد بود. غالب سرمایه‌گذاران خطرپذیر، دیدگاه بلند مدت را برای کسب سود از یک سرمایه‌گذاری در نظر می‌گیرند. هنگام تصمیم‌گیری در خصوص سرمایه‌گذاری بلند مدت، تعیین صحیح اهداف و استراتژی‌ها نیازمند دانش تخصصی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *