تجربه یکی از ارزشمندترین سرمایه های سازمانی است. منبعی که در عین اهمیت، در بسیاری از سازمان‌ها و نهادها مورد توجه قرار نگرفته و با گذر زمان و تغییرات، دچار فراموشی می‌شود.

   در سال‌های اخیر و در قالب طرح‌های مختلف مدیریت دانش، به موضوع تجربه نگاری و اکتساب دانش پرداخته شده است. اکتساب تجربیات خبرگان در آستانه بازنشستگی و خبرگان با سابقه در سازمان، محور اصلی این فعالیت‌ها بوده و به بسته تجارب و کتابچه‌های مختلفی در این حوزه ختم شده است. اما نبود چارچوب و نقشه راه مشخص و بومی جهت انجام این مهم، عدم توجه به نوع دانش و تجربیات، عدم انتخاب تکنیک علمی مناسب و همسو با نوع دانش و تجربه و سرعت بالا جهت اتمام این طرح‌ها، منجر به کاهش کیفیت و عدم نگاه جامع نسبت به این موضوع مهم و قابلیت کاربردپذیری مجدد آن، شده است.

   در همین راستا کتاب “راهنمای عملی تبدیل دانش ضمنی به دانش آشکار” ، به عنوان یک کتاب کاربردی و سازمانی، با محوریت ایجاد نگاه علمی و عملی به موضوع شناخت، اکتساب و مستندسازی تجربیات و استخراج دانش از آن، تدوین و منتشر شده است. مخاطبین اصلی این کتاب کلیه سازمانها و رده های سطوح مختلف هستند که به دنبال تبدیل دانش های ضمنی خود به دانش آشکار و انتقال آن به نسل بعد می باشند.

   این کتاب در دو بخش اصلی تدوین شده است. با عنایت به اینکه هدف اصلی از این کتاب، ارائه راهنمای عملی و بومی فرایند اکتساب دانش است، لذا در بخش اول به منظور آشنایی اجمالی مخاطبین با ادبیات نظری و پیشینه اکتساب دانش ارائه شده و خوانندگان فرهیخته در صورت علاقه می توانند به اصل منابع ذکر شده مراجعه نمایند. بخش راهنمای عملی این کتاب از شش فاز کلان و ۱۴ گام اجرایی تشکیل شده و با تعیین اقدامات، اهداف، هشدار و مثال عملیاتی مختص هر گام، سازمان‌هایی که قصد اجرای این طرح با اهمیت را دارند، بصورت گام به گام همراهی می‌نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *