سیستم‌های مدیریت دانش

   یکی از ابعاد مهم مدیریت دانش که در تمامی مدل‌های بومی و بین‌المللی آن مطرح است، بعد فناورانه مدیریت دانش است. عبارت سیستم در این قسمت به بستر نرم‌افزاری ایجاد شده جهت مدیریت نمودن دانش سازمانی، از مرحله شناسایی تا نگهداری و استفاده از آن اشاره دارد. برای چند دهه، هر دو گروه محققان سیستم‌های اطلاعاتی و پژوهشگران متمرکز بر یک کلاس از سیستم‌های اطلاعاتی، از سیستم مدیریت دانش به عنوان حامی جریان اطلاعات از طریق سازمان اشاره نموده‌اند. سیستم مدیریت دانش یک گونه تخصصی و در حال توسعه از فناوری ارتباطات و اطلاعات، جهت حمایت و افزایش فرایندهای سازمانی خلق دانش، ذخیره‌سازی، بازیابی، انتقال و برنامه‌های آن می‌باشد.

انواع سیستم‌های مدیریت دانش

   تا به امروز انواع مختلف سیستم‌های مدیریت دانش در زمینه‌های سازمانی پیاده شده است. انواع خاصی از سیستم‌ها مانند سیستم‌های اطلاعات اجرایی(EIS)، مخازن دانش و سیستم‌های جایگزین تخصص نمونه‌های برجسته‌ای از این سیستم‌ها می‌باشند. فیتز جرالد(۱۹۹۲) معتقد است: در نیمه دوم از دهه ۱۹۸۰، EIS در بسیاری از سازمان‌ها به لطف پیشرفت‌های تکنولوژیک مانند معماری کلاینت‌های سرور، شبکه‌های کامپیوتری مقرون به صرفه، رابط‌های گرافیکی کاربر و مدل سازی داده‌های چند بعدی، به امری عادی تبدیل شد. به طور عام، EIS به عنوان سیستم‌های پشتیبانی تصمیم‌گیری داده محور بود که گزارش‌هایی را به مدیریت ارائه می‌نماید.

 

مخازن دانش

   مخازن دانش به طور عمده برای توانمند نمودن سازمان جهت یادآوری آنچه که قبلا انجام شده بود و ذخیره نتایج یادگیری برای استفاده از آن در آینده، توسعه داده شد. این سیستم‌ها، اطلاعاتی را از قبیل مهارت‌های فعلی و یا سایر دانش انباشته شده در مورد افراد را در یک سیستم اطلاعات پایه ذخیره می‌نمود. آنها محدوده‌ای از انبار داده‌های ساده تا اشکال دیگر از پایگاه داده متن مانند Lotus Notes را شامل می‌شدند.

 

سیستم‌های توصیه‌ای

   میبوری و همکاران در مطالعات خود تعریف می‌نمایند که در دسته یا کلاس دیگری از سیستم‌های مدیریت دانش، سیستم بیشتر یک رویکرد اجتماعی داشته و توانایی اتصال افراد به یکدیگر را دارا می‌باشد. این سیستم‌های توصیه‌ای، به طور معمول ذخیره اطلاعات شخصی در مورد اعضای مختلف سازمانی و ارتباط مردم بر اساس الگوریتم‌های دامنه خاص را امکان پذیر می‌نماید. برخی از برنامه‌های کاربردی توصیه‌ای، یک گام جلوتر رفته و هم اکنون امکان کاوش اطلاعات شخصی از منابع مانند ایمیل و یا اسناد سازمانی را ایجاد می‌نمایند. مشکل اصلی با این سیستم‌ها، نگه‌داری موتورهای جستجوی انباره با اطلاعات به‌روز است. علاوه بر این، چگونگی مشخص نمودن افراد، مهارت‌ها و تخصص‌ها یک سوال باز و بی‌ پاسخ است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *